LLENGUA ESCRITA. MATERIAL D'AULA PER FER EL PAS DE LA
LLETRA DE PAL A LA LLETRA LLIGADA
Agrupament/sessió
Es pot utilitzar en situacions diverses: gran grup (lletres mida gran) o als racons (lletra mida petita).
Material
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida gran) retallades i plastificades.
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida petita) retallades i plastificades.
Es pot utilitzar en situacions diverses: gran grup (lletres mida gran) o als racons (lletra mida petita).
Material
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida gran) retallades i plastificades.
•Conjunt-abecedari de fitxes (mida petita) retallades i plastificades.
Objectius
•Iniciar-se en el coneixement i domini de la lletra lligada.
•Adonar-se que cada grafia en lletra de pal porta associada una grafia en lletra lligada.
•Confegir paraules i descobrir la seva correspondència en lletra lligada.
Descripció del material
Material de suport, manipulable, per introduir i facilitar el pas de la lletra de pal a la lletra lligada a l'aula de P4.
Des dels 3 anys, a les escoles, els mestres ens dediquem a treballar intensivament l'adquisició de la lectoescriptura. Ens condiciona un disseny curricular que exigeix que els alumnes arribin a primer amb un cert domini de la lectoescriptura i és per això que inundem de lletres les nostres aules des del primer moment.
La tendència general és iniciar els nens en el món escrit amb les lletres de pal o majúscules, per allò de que estan separades i són fàcils de reconèixer i traçar. I més endavant, quan la majoria dels nens ja comencen a entendre com desxifrar el codi, a P4, s'introdueix la lletra lligada.
Aquest pas a la "lligada" produeix sovint un alentiment en un procés que costa d'engegar i que té ritmes diversos en els alumnes: l'esforç de fer la grafia lligada pot fer reaparèixer inseguretats i fins i tot alguns nens que amb prou feines començaven a consolidar el mecanisme es veuen sobrepassats per la nova demanda.
Se m'acut una petita reflexió: Com és que, sent un aprenentatge complex, no s'ha triat una grafia que no haguem de canviar quan encara no està prou assolida la lectoescriptura? Hi ha grafies, com la script o d' imprempta, que utilitzen a les escoles anglosaxones que aporten els beneficis esmentats de la lletra de pal i amb els pas dels anys desemboquen en una lletra "pseudo"-lligada que no està gens malament. En tot cas el procés sense aquest canvi de grafia segur que és molt més fluid i assequible als alumnes.
Però bé, la realitat és la que és i, al nostre país, P4 és l'any del pas a la lletra lligada.
Com introduir la lletra lligada?
La lletra lligada es presenta a la classe de diverses maneres:
•Iniciar-se en el coneixement i domini de la lletra lligada.
•Adonar-se que cada grafia en lletra de pal porta associada una grafia en lletra lligada.
•Confegir paraules i descobrir la seva correspondència en lletra lligada.
Descripció del material
Material de suport, manipulable, per introduir i facilitar el pas de la lletra de pal a la lletra lligada a l'aula de P4.
Des dels 3 anys, a les escoles, els mestres ens dediquem a treballar intensivament l'adquisició de la lectoescriptura. Ens condiciona un disseny curricular que exigeix que els alumnes arribin a primer amb un cert domini de la lectoescriptura i és per això que inundem de lletres les nostres aules des del primer moment.
La tendència general és iniciar els nens en el món escrit amb les lletres de pal o majúscules, per allò de que estan separades i són fàcils de reconèixer i traçar. I més endavant, quan la majoria dels nens ja comencen a entendre com desxifrar el codi, a P4, s'introdueix la lletra lligada.
Aquest pas a la "lligada" produeix sovint un alentiment en un procés que costa d'engegar i que té ritmes diversos en els alumnes: l'esforç de fer la grafia lligada pot fer reaparèixer inseguretats i fins i tot alguns nens que amb prou feines començaven a consolidar el mecanisme es veuen sobrepassats per la nova demanda.
Se m'acut una petita reflexió: Com és que, sent un aprenentatge complex, no s'ha triat una grafia que no haguem de canviar quan encara no està prou assolida la lectoescriptura? Hi ha grafies, com la script o d' imprempta, que utilitzen a les escoles anglosaxones que aporten els beneficis esmentats de la lletra de pal i amb els pas dels anys desemboquen en una lletra "pseudo"-lligada que no està gens malament. En tot cas el procés sense aquest canvi de grafia segur que és molt més fluid i assequible als alumnes.
Però bé, la realitat és la que és i, al nostre país, P4 és l'any del pas a la lletra lligada.
Com introduir la lletra lligada?
La lletra lligada es presenta a la classe de diverses maneres:
- la
principal és mostrar-la escrita i que la mestra la faci servir perquè els
alumnes s'costumin a veure-la i interpretar-la, per exemple, en escriure
la data diàriament, en l'elaboració d'etiquetes amb el nom dels alumnes
(per passar llista, penjadors), en targetes de jocs de vocabulari...
- Mostrar-la als referents penjats a la paret de la per recórrer-hi puntualment a les grafies.
- Una
altra opció recurrent és fer-la copiar i practicar noms i paraules en
lletra lligada:
Però hi
ha altres recursos que permeten que els alumnes puguin fer una anàlisi més
acurada de cada lletra: les targetes-abecedari amb lletra de pal i lligada.
Aquest és un
material per confegir paraules que
trobo molt interessant perquè està molt pautat i dóna una visió lletra a lletra
de la paraula escrita en lletra lligada. Penso que és molt útil, especialment
en el moment que es comença a introduir la grafia lligada, perquè facilita que
els nens s'adonin d'on comença i acaba cada lletra.
Consistia en un conjunt de targetetes plastificades amb totes les lletres de l'abecedari presentades en els dos formats: a la part superior en lletra de pal, a la inferior en lletra lligada.
Els cartronets es tallaven i quedaven totes les lletres separades i llestes per confegir paraules. Les vam fer servir moltíssim.
Amb aquest format, els nens inicialment es concentren en composar la paraula amb les majúscules i descobreixen la seva equivalència en lletra lligada.
Consistia en un conjunt de targetetes plastificades amb totes les lletres de l'abecedari presentades en els dos formats: a la part superior en lletra de pal, a la inferior en lletra lligada.
Els cartronets es tallaven i quedaven totes les lletres separades i llestes per confegir paraules. Les vam fer servir moltíssim.
Amb aquest format, els nens inicialment es concentren en composar la paraula amb les majúscules i descobreixen la seva equivalència en lletra lligada.
Us he preparat uns documents amb aquests
abecedaris duals que, plastificats i tallats, fan la mateixa funció. Es
poden imprimir clicant les imatges. Versions Gran i Petita.
CLICA A L'ENLLAÇ PER DESCARREGAR LES IMATGES: https://es.calameo.com/read/002540158d62e09d14ea6
Algunes
idees per treballar amb aquest material:
Al racó. Per confegir paraules i copiar el model:
1)El propi
nom: (ja els
explicarem que s'ha de començar amb majúscula)
TASQUES FETES PELS DOFINS A CASA SEVA:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada